Krátká exkurse problematiky odstoupení od spotřebitelských smluv:
§53 odst. 7 občanského zákoníku (OZ)
"Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo
od smlouvy odstoupit bez uvedení důvodu a bez jakékoliv sankce do 14 dnů od převzetí plnění. V případě, že dodavatel nepředal spotřebiteli informace, které je povinen předat písemně nebo jiným obdobným způsobem podle ustanovení odstavců 4 a 6 (to už sem vypisovat nebudu, úplné znení občanského zákoníku je snad na 100 webových stránkách) činí tato lhůta pro odstoupení 3 měsíce od převzetí plnění. Jestliže však jsou informace řádně předány v jejím průběhu, dochází k ukončení tříměsíční lhůty a počíná od té doby běžet lhůta čtrnáctidenní."
§53 odst. 8 OZ
"Kromě případů, kdy je odstoupení od smlouvy výslovně ujednáno, nemůže spotřebitel odstoupit podle odstavce 7 od smluv
...
c) na dodávku zboží
upraveného podle přání spotřebitele nebo pro jeho osobu, jakož i zboží, které podléhá rychlé zkáze, opotřebení nebo zastarání,"
Takže tady pozor na nákup ntb, které lze nakonfigurovat (např. HP Top Config.. u VBI bych to zkonzultoval s jejich obchodními podmínkami). Ještě jsem se sporem, kde by prodejce odmítal vrátit peníze s odkazem na toto ustanovení nesetkal, ale dokážu si představit, že by se to stát mohlo..
§53 odst. 10 OZ
"Uplatní-li spotřebitel právo na odstoupení od smlouvy podle odstavce 7, má dodavatel právo pouze na náhradu skutečně vynaložených nákladů spojených s vrácením zboží.
Dodavatel je zároveň povinen vrátit spotřebiteli zaplacené finanční částky nejpozději do 30 dnů od odstoupení."
OZ pak dále stanovuje, že:
- smluvní ujednání spotřebitelských smluv se nemohou odchýlit od zákona v neprospěch spotřebitele.
Spotřebitel se zejména nemůže vzdát práv, které mu zákon poskytuje, nebo jinak zhoršit své smluvní postavení,
- spotřebitelské smlouvy nesmějí obsahovat ujednání, která v rozporu s požadavkem dobré víry znamenají k újmě spotřebitele značnou nerovnováhu v právech a povinnostech stran.
Toliko teorie.
V praxi bych nakupoval jen u e-shopů, které nají na svých stránkách svoje obchodní podmínky (které korespondují s tím, co jsem výše citoval z OZ). Zoží vracet v původním obalu a pokud možno nepoškozené (rozbalit a používat v prvních 14 dnech ho můžu). Pokud by došlo k problémům, nejdříve se obrátit na sdružení pro ochranu spotřebitele (mají bezplatný poradenský servis) a pak případně na právníka (ale to už zadarmo nebude
)
[/i]