boonere, ty sem fakt lítáš z Jupitera a pokládáš adekvátní dotazy...
Je rok 2015 a mohl sis asi všimnout, že existuje jakýsi občanský zákoník, který dává zákazníkovi ve smyslu vztahu prodejce/spotřebitel poměrně nadstandardní práva, při zakoupení zboží "na dálku" - tedy obvykle na e-shopu s následným dodejem nějakým přepravcem (kupující při uzavření kupní smlouvy si tak nemůže věc reálně vyzkoušet) a tak mu zákon dává právo věc bez udání důvodu do 14 dní vrátit. Nechci se pouštět do zbytečné diskuze, zda je to správné (z hlediska spotřebitele je to samozřejmě příjemné, z hlediska prodejce už na to mohu nahlížet jinak).
To znamená, že někdo si koupí notebook, přijde mu domů, tam si ho rozbalí, vyzkouší a zjistí, že mu z nějakého důvodu nevyhovuje. A rozhodne se ho vrátit.
Prodejci tak za pár dnů dorazí zboží obvykle ve stavu, kdy je jasně zřejmé, že zboží je viditelně použité/používané (sem tam nějaký škrábanec, původní ochranné obaly chybí atd.) a tak se rozhodně zboží nemůže vrátit do prodeje jako nové a nepoužité.
A proto se tyhle krátkodobě použité nebo vrácené produkty obvykle prodávají s nějakou slevou, úměrnou tomu, že je to zboží zánovní a produkující stejnou službu jako věc nová, ale bylo prostě rozbaleno a není ho možné prodat jako nové.
Všechny obchody, které mají e-shop a posílají zboží se s tím potýkají a řeší to prodejem zboží za sníženou cenu, obyvkle s dodržení záručních podmínek jako u zboží nového.
Není na tom nic divného, protože vrácení zboží používá spousta lidí a z hlediska prodejce si dovolím říct, že je spousta zákazníků, kteří toho i poměrně zneužívají a klidně si objednají postupně třeba 5 notebooků/jiné elektroniky po sobě, se všemi si "pohrají", než se nakonec pro něco rozhodnou.
Že tak prodejci vzniká na takovém "zákazníkovi" ztráta i několik tisíc je jedna věc, že to zákon umožňuje a jako zákazník mám tuto výhodu je druhá věc. Nesoudím to (zákon to umožnuje - chápu, že se někdy stane, že si objednám něco, co nedosahuje inzerovaných nebo poředpokládaných parametrů a tak je to shůdné a výhodně řešení), jen vysvětluji, proč se pak prodává poměrně hodně "rozbaleného" zboží, které má proti nerozbalenému stejnému typu a modelu sníženou cenu.
Pokud si koupím takto rozbalenou věc, kde jsou deklarovány stejné záruky, jako u věci nové a nerozbalené, mám pak samozřejmě úplně stajná práva při případné reklamaci a pokud nastane problém, mohu i se stejnými právy reklamovat. Jen si to chce pozorně přečíst, zda jde skutečně o zboží vrácené ve 14 denní lhůtě a následně prodávané se všemi zárukami formátu nové věci, nebo o zboží vrácené z nějaké formy "obchodního" programu, kdy se třeba připlácí při koupi na možnost vrácení věci do 6ti měsíců a pak u zboží nemusí být dodrženy plné záruční podmínky, protože se prodává "bazarová" věc.