Tak to tě zároveň zklamu a zároveň ti dám skvělou radu, která tě od zklamání odvede
Ano prodejci jsou často velké svině!
A proto je nejlepší vůbec neřešit reklamaci s prodejcem, ale rovnou se servisem/výrobcem!
Proč?
1) Pokud reklamuješ notebook u prodejce a je to jen nějaký malý šmudla, kterému se stane, že zrovna zkrachuje...notebook, i když je tvůj, propadá insolvenčnímu/konkurznímu řízení. Říkáte si: to je nesmysl. Možná podle české úpravy práva ano, ALE jednomu známému se toto stalo a přišel o dost drahý 17" macbook za cca 60 tisíc. Možná konkurzní správce porušil zákon, ale problém je v tomto případě ten, že se toho člověk může domoci soudní cestou a tedy i tak bude bez notebooku minimálně další rok a to se za tu dobu může někde ztratit
2) Notebook zbytečně prochází další byrokratickou bariérou a leží u prodejce, který ho jen zabalí a pošle a dělá jen další nepříjemnosti!
3) Prodejce se může chovat neeticky, protizákonně, dokonce vám může vyhrožovat právní cestou, odmítnout vydat váš přístroj, pokud nepřistoupíte na jeho podmínky i přes vaše zjevné právo!
Ano, obchodní inspekce by vám nejspíše pomohla a možná dala prodejci i slušnou pokutu, ale výsledek není zaručený, prodejce může zahladit stopy a dělat že nic. Pokud už se do této situace dostanete, vždy žádejte písemné vyjádření s odůvodněním, proč odmítli vydat váš výrobek, či peníze, či proč odmítli uznat reklamaci! Pokud odmítnou vydat vyjádření i výrobek, který zjevně mají, obraťte se okamžitě na obchodní inspekci, nikam nechodtě a v krajním případě volejte policii, pro zadržování cizí věci, s tím že odmítají vydat papírové vyjádření, co s vaším výrobkem je (nejlépe po radě s SOS či obchodní inspekcí).
(Tuto zkušenost mám se Softcomputer v Brně! Odmítli mi vrátit peníze, uznat reklamaci, nutili mi neoriginální adaptér k notebooku s rozdílnou zárukou - přitom jsem měl od výrobce záruku na nechtěné rozbití, nakonec polovičaté nestandardní řešení, vedení firmy se domluvilo s Acerem na revizní kontrole výrobku, poté již závada uznána)
4) Pokud se stane, že notebook reklamujete vícekrát a chcete už zpátky peníze a oprava je oprávněná (3./4. oprávněná), tak vám stačí protokol od servisu, ve kterém je uvedené, že jste si zažádali o vrácení peněz a že vám již výrobek z tohoto důvodu nebyl vydán. V tu chvíli vám stačí zajít za obchodníkem a ten vám ty peníze prostě musí dát.
Pokud by jste ale reklamovali přes prodejce, tak ten vám píše vlastní protokoly a může opět dělat potíže! Může vám to právo upřít a tím se opět dostáváme k bodu 3, kdy se může stát, že budete v bezvýchodné, nevýhodné situaci! Ta se vám v případě reklamace u výrobce/servisu nestane.
Co v servisu?
Pokud už se stane, že výrobce/servis zamítne reklamaci opakovaně, je dobré se obrátit telefonicky na soudního znalce, který vám může velmi dobře a zdarma poradit, jestli je vaše závada reklamovatelná, nebo ne.
Pokud vám jasně řekne že ANO, domluvte se telefonicky se servisem (nejlépe osobně s technikem), že pokud tu závadu neprověří, dáte to k soudnímu znalci a k rozhodčímu soudu (či jak se to jmenuje). Technik vám to okamžitě uzná, protože nebude stát o opletačky. Problém může být ale u velkých sběrných servisů (Acer z vlastní zkušenosti). Kdy mohou notebooky zkoušet na galvanicky oddělených zásuvkách a v tu chvíli se některé vady nemusí projevit (např. špatné odstínění zdroje). Pak nezbývá, než vysolit 1000kč za soudního znalce (nejlépe u takového, který je naprosto přesvědčen o vadě výrobku po telefonickém vysvětlení). Věřte, i těch 1000kč se vyplatí, protože se vám 100% vrátí. Nebo pokud jste Indiana Jones, tak zariskovat jako já a hádat se s prodejcem se zákoníkem v ruce a dobrou informací od soudního znalce
jak u Lenova?
Zajít osobně po telefonické domluvě do nasmlouvaného servisu, servismeni jsou ve většině případu naprosto slušní, etičtí lidé, kteří si dávají pozor na to abyste s nimi byli spokojeni! Dokonce vám občas uznají i naprosto zjevně vámi způsobenou závadu! Jen pro to, aby u vás měli dobré jméno, další zákazníky a tak i další peníze od výrobce za kvalitní služby!
Na závěr menší reklama pro servis lenova:
Naprosto skvěle, profesionálně, chápavě a lidsky se ke mě chovali v ITS v Brně! Jsou rychlí, dá se s nimi domluvit i na takových věcech, že jim ráno notes donesete a přesně ve 3 odpoledne jej máte zpátky.
Doporučuju všemi 10. (2x vlastní zkušenost, naprosto předčili veškéré mé očekávání)
Omg, to sem to zase natáhl....no..aspoň sem řekl naprosto vše (a že to byly nepříjemné zkušenosti!)
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Stolní Mini PC: Node 304 (MiniITX), Core i5 3470, 8GB RAM, GTX650Ti, 1TB HDD.
Notebook: Thinkpad R61 14,1", Win 8, dock