Samovolné vypínání notebooku (R500)
Výsledek testu na základě doporučení swarma:
TPFC jsem zamezil, aby mi vypínal manuální mód (ManModeExit). Tam jsem napevno nastavil otáčky na 64. Pak jsem na pozadí rozbalil kompletní teploty v AIDA64. Poté jsem spustil IntelBurnTest s maximálním stress levelem.
Protokol:
1) Jádra CPU byla po deseti sekundách na 90°C,
2) pak spadla na 75°C (asi díky chlazení).
3) Cca. po 20 sekundách testování byl skok teploty sekundu co sekundu asi o 3°C.
4) Jakmile jsem se dostal na 100°C, počítač se okamžitě vypnul.
... s maximálními otáčkami větráku jsem alespoň dosáhl delší doby testování.
Můj závěr:
T400 nezvládne zátěž, protože zcela nedostatečně chladí. Jelikož je výdech chladiče jen teplý (nikoliv horký jak má být) a spodek šasi spíše studený, vidím to na nepřiléhající chlazení a pastování pastou pochybné kvality. Teda... ehm... pokud VŮBEC BYL notebook přepastován. Protože jak zjistím že ne, tak prodejce nakopu do zádele. Repas si, vážení, představuji úplně jinak. Mimochodem - neobnáší repas i následný softwarově zátěžový test?
TPFC jsem zamezil, aby mi vypínal manuální mód (ManModeExit). Tam jsem napevno nastavil otáčky na 64. Pak jsem na pozadí rozbalil kompletní teploty v AIDA64. Poté jsem spustil IntelBurnTest s maximálním stress levelem.
Protokol:
1) Jádra CPU byla po deseti sekundách na 90°C,
2) pak spadla na 75°C (asi díky chlazení).
3) Cca. po 20 sekundách testování byl skok teploty sekundu co sekundu asi o 3°C.
4) Jakmile jsem se dostal na 100°C, počítač se okamžitě vypnul.
... s maximálními otáčkami větráku jsem alespoň dosáhl delší doby testování.
Můj závěr:
T400 nezvládne zátěž, protože zcela nedostatečně chladí. Jelikož je výdech chladiče jen teplý (nikoliv horký jak má být) a spodek šasi spíše studený, vidím to na nepřiléhající chlazení a pastování pastou pochybné kvality. Teda... ehm... pokud VŮBEC BYL notebook přepastován. Protože jak zjistím že ne, tak prodejce nakopu do zádele. Repas si, vážení, představuji úplně jinak. Mimochodem - neobnáší repas i následný softwarově zátěžový test?
Nothing but a ThinkPad...
Tak i na repas by měla být nějaká záruka - reklamoval bych s tím, že je třeba přepastovat či vyměnit chlazení - popsal bych daný problém. Případně pokud si chceš ušetřit čas a dohady, tak si dané zajisti sám - pokud není chlazení nijak poškozeno a je pouze špatně nasazeno/napastováno, je to otázka 30 - 60 minut max.
TP T61 7664-18G, 2x2GB RAM 800MHz, Intel SSD 330 180GB, Advanced Mini-Dock
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x8GB DDR3 1600MHz, 128GB mSATA Crucial M4 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x4GB DDR3 1600MHz, 256GB mSATA Crucial M500 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x8GB DDR3 1600MHz, 128GB mSATA Crucial M4 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x4GB DDR3 1600MHz, 256GB mSATA Crucial M500 SSD
problem bude rozsah zaruky resp. vyklad zarucnich podminek. nejspis zazni argument, ze notebook neni urcen na synteticke testy, ale pro "bezne" uzivatelske zatizeni, ve kterem se zavada neprojevuje. slovo "repase" obcansky zakonik nezna, takze jeho vyklad bude dost pruzny v zavislosti na obchodnich podminkach prodejce. pokud se hned napocatku nesetkas s vstricnosti, bude efektivnejsi zkusit problem vyresit sam.
otevrit - sejmout chladic - vyfoukat - napastovat a uvidis. minimalne zuzis oblast moznych pricin.
otevrit - sejmout chladic - vyfoukat - napastovat a uvidis. minimalne zuzis oblast moznych pricin.
Není třeba říkat, že se tomu tak stává při syntetických testech - stačí řícz. že při vyšším zatížení - např. zpracování videa, náročnější hra či jiné výpočetní operace.
TP T61 7664-18G, 2x2GB RAM 800MHz, Intel SSD 330 180GB, Advanced Mini-Dock
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x8GB DDR3 1600MHz, 128GB mSATA Crucial M4 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x4GB DDR3 1600MHz, 256GB mSATA Crucial M500 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x8GB DDR3 1600MHz, 128GB mSATA Crucial M4 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x4GB DDR3 1600MHz, 256GB mSATA Crucial M500 SSD
- swarm
- Moderátor
- Příspěvky: 8856
- Registrován: 09 úno 2007 14:22
- Bydliště: zpět v ČR
- Kontaktovat uživatele:
Pokud jsou normální, tak to prostě vezmou a kouknou na to, víc to nemá cenu řešit. Evidentně je problém v chlazení. Takový procesor se tam musí uchladit v pohodě.
swarm - blog: http://notebookblog.cz
Apple MacBook Air 13 M1 (16/512GB) + HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe) + DELL Precision 3660 (i7-13700K, 32GB, RTX 3080) + HP DL380 Gen10 (2xXeon 6126, 192GB RAM, 2x NVIDIA Tesla P4)
Apple MacBook Air 13 M1 (16/512GB) + HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe) + DELL Precision 3660 (i7-13700K, 32GB, RTX 3080) + HP DL380 Gen10 (2xXeon 6126, 192GB RAM, 2x NVIDIA Tesla P4)
Ano, záruka mě napadla jako první. Jde o to, že "zboží nemá způsobilost použití k účelům, pro něž se běžně používá". Takový malý terminus technicum. ThinkPady se navíc používají často jako výpočetní stroje, proto mnou popisovaný problém nastat prostě nesmí. Jsou to přeci nejspolehlivější stroje vůbec (mé zkušenosti).
Syntetické testy jsou jedna věc, práce obvyklá věc druhá. Systetickým testem jsem PC položil do půl minuty, v takovém CADu by to bylo třeba za minut několik. A to ani nemluvě o hrách (i když tam má hlavní slovo grafika).
Normálním postupem by byla reklamace. Argumentace bych se nebál, protože jakékoli pojmy mezi stranami podnikatel <-> spotřebitel je nutno vykládat ve prospěch spotřebitele, resp. za základě směrnice EU je nutno dodržovat "zákaz výkladu v neprospěch spotřebitele". To bych si zas poradil. Ale bojím se, že tuto reklamaci by "vyřídili" se stejným šlendriánem, jako tu jejich slavnou "repas". Kardinální význam má už jenom typ použité pasty (není pasta jako pasta) a způsob nanášení. Sám jsem viděl, jak v jednom servisu používali "noname-super-china" pastu za 10 Kč a na procesor to patlali prstem...
Toto já vědět, tak koupím z nějakého bazaru na netu od nějakého človíčka tu T400 za pár šestek a rovnou ji dám do pořádku sám.
Syntetické testy jsou jedna věc, práce obvyklá věc druhá. Systetickým testem jsem PC položil do půl minuty, v takovém CADu by to bylo třeba za minut několik. A to ani nemluvě o hrách (i když tam má hlavní slovo grafika).
Normálním postupem by byla reklamace. Argumentace bych se nebál, protože jakékoli pojmy mezi stranami podnikatel <-> spotřebitel je nutno vykládat ve prospěch spotřebitele, resp. za základě směrnice EU je nutno dodržovat "zákaz výkladu v neprospěch spotřebitele". To bych si zas poradil. Ale bojím se, že tuto reklamaci by "vyřídili" se stejným šlendriánem, jako tu jejich slavnou "repas". Kardinální význam má už jenom typ použité pasty (není pasta jako pasta) a způsob nanášení. Sám jsem viděl, jak v jednom servisu používali "noname-super-china" pastu za 10 Kč a na procesor to patlali prstem...
Toto já vědět, tak koupím z nějakého bazaru na netu od nějakého človíčka tu T400 za pár šestek a rovnou ji dám do pořádku sám.
Nothing but a ThinkPad...
- swarm
- Moderátor
- Příspěvky: 8856
- Registrován: 09 úno 2007 14:22
- Bydliště: zpět v ČR
- Kontaktovat uživatele:
No, jenže tak to bývá. Je to jako s autama. Profesionální přeprodejci ti většinou dají něco horšího než někdo, kdo to dlouho používal a měl k tomu nějaký vztah.Rossano píše:Toto já vědět, tak koupím z nějakého bazaru na netu od nějakého človíčka tu T400 za pár šestek a rovnou ji dám do pořádku sám.
Zrovna ojeté notebooky bych třeba u repas firem nikdy nekoupil. Repas pro mnohé znamená jen odstranění nánosů špíny a instalace čistého systému. Záruka pak většinou taky nestojí za řeč.
Přímo od lidí se dají koupit lepší kousky za méně peněz. Za kolik ten notebook byl (pokud to není tajné)?
swarm - blog: http://notebookblog.cz
Apple MacBook Air 13 M1 (16/512GB) + HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe) + DELL Precision 3660 (i7-13700K, 32GB, RTX 3080) + HP DL380 Gen10 (2xXeon 6126, 192GB RAM, 2x NVIDIA Tesla P4)
Apple MacBook Air 13 M1 (16/512GB) + HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe) + DELL Precision 3660 (i7-13700K, 32GB, RTX 3080) + HP DL380 Gen10 (2xXeon 6126, 192GB RAM, 2x NVIDIA Tesla P4)
Nojo, máš pravdu swarme. Nakonec tomu tak asi bude. Repas stroje obvykle pocházejí z korporátního sektoru, kde jsou často uživatelé, kteří k těm strojům nemají žádný vztah... na rozdíl od domácích uživatelů. Poprvé jsem svolil k nákupu od podnikatele (kvůlu záruce)... a vidím, že zároveň naposledy. ThinkPady se na rozdíl od jiných notebooků (typu plasťáky) tolik nekazí. A když už... tak opravu zvládne trochu zkušený člověk sám + náhradní díly jsou pořád k dostání.
Jsem nazlobený. Zachovám si ale tvář a nebudu tomu shopu dělat negativní reklamu. Odkaz pošlu swarmovi do PM.
Jsem nazlobený. Zachovám si ale tvář a nebudu tomu shopu dělat negativní reklamu. Odkaz pošlu swarmovi do PM.
Nothing but a ThinkPad...
Rossano píše:Syntetické testy jsou jedna věc, práce obvyklá věc druhá. Systetickým testem jsem PC položil do půl minuty, v takovém CADu by to bylo třeba za minut několik. A to ani nemluvě o hrách (i když tam má hlavní slovo grafika).
to není prave vubec jiste - urcite nejdriv vyzkousej. klidne se muze stat, ze se to pri praktickem uzivani neprojevi ani pri vysokem zatizeni.
Rossano píše:Normálním postupem by byla reklamace. Argumentace bych se nebál, protože jakékoli pojmy mezi stranami podnikatel <-> spotřebitel je nutno vykládat ve prospěch spotřebitele, resp. za základě směrnice EU je nutno dodržovat "zákaz výkladu v neprospěch spotřebitele". To bych si zas poradil. Ale bojím se, že tuto reklamaci by "vyřídili" se stejným šlendriánem, jako tu jejich slavnou "repas".
teorie je to pekna, ale jedna se o pouzite zbozi a kupujici taky musi:
- prokázat, že reklamovaná vada neodpovídá míře používání nebo opotřebení, které měla věc při převzetí kupujícím.
- prokázat, že mu na reklamovanou vadu nebyla při prodeji poskytnuta sleva
kazdopadne doporucuji procist obchodni podminky prodejce. je mozne, ze majitelku ceka neprijemne prekvapeni.
Rossano píše:Kardinální význam má už jenom typ použité pasty (není pasta jako pasta) a způsob nanášení. Sám jsem viděl, jak v jednom servisu používali "noname-super-china" pastu za 10 Kč a na procesor to patlali prstem...
pouzity typ pasty nema zasadni vliv. maximalne jednotky stupnu. mozna je spatne osazeny chladic, zbytecne moc nove, nebo zbytky stare pasty
W500
Vyřešil jsem záhadu, proč na Vistách test prošel. Z obchodu tam totiž nebyl vůbec nainstalován software - napájecí management, takže hardware notebooku nebyl využit na 100%, a tudíž jsem nemohl ani na 100% testovat výkon procesoru. Po nainstalování napájecího managementu (ovladačů) jsem vyzkoušel zátěžový test... a helemese, do půlminuty shutdown.
Pozn.: V obchodě vítězoslavně tvrdili, že zátěžové testy prováděli a všechny prošly... no bodejť. Je ale divné, že je netrkly výsledky testů, které byly poloviční na ten hardware tam.
Zpráva pro pm:
Předpokládám, že render videa by to nevydrželo, protože tam jede procesor na 100%. Hry možná. Já ale vycházím z vlastní zkušenosti - toto je nepoužitelný ntb, neboť nezvládne ani základní sadu benchmarků v AIDA64. Zátěžový test testuje výdrž PC, účel benchmarku je jen ukázat údaj o výkonu. A když ani pár BM nezvládne, nezvládne už nic.
Citace druhá se týkala právní stránky. To by bylo na dlouho, proto jen podotknu, že zde nejprve musí prokazovat prodejce, že tzv. kupující nemá pravdu. Předeším ale na tuto vadu nebyl kupující upozorněn, kterážto vada neodpovídá běžnému opotřebení. Dělá spíše ze zboží zboží neupotřebitelné.
Třetí citace se týkala pasty. Pravda, pasta má význam v jednotkách °C. Hlavně jsem se ale nikdy nesetkal s tím, že by čerstvý nános pasty nechladil natolik, aby se musel PC vypínat. To určitě ne.
Je to dilema... buď si to dát do pořádku svépomocí a hlavně DOBŘE + rychle (a zároveň dělat za ty blbce JEJICH placenou práci), anebo postupovat podle zákona a nechat ty, co to pos*ali, napravit svou chybu S TÍM, že to může trvat měsíc a práce může být odfláknuta.
Pozn.: V obchodě vítězoslavně tvrdili, že zátěžové testy prováděli a všechny prošly... no bodejť. Je ale divné, že je netrkly výsledky testů, které byly poloviční na ten hardware tam.
Zpráva pro pm:
Předpokládám, že render videa by to nevydrželo, protože tam jede procesor na 100%. Hry možná. Já ale vycházím z vlastní zkušenosti - toto je nepoužitelný ntb, neboť nezvládne ani základní sadu benchmarků v AIDA64. Zátěžový test testuje výdrž PC, účel benchmarku je jen ukázat údaj o výkonu. A když ani pár BM nezvládne, nezvládne už nic.
Citace druhá se týkala právní stránky. To by bylo na dlouho, proto jen podotknu, že zde nejprve musí prokazovat prodejce, že tzv. kupující nemá pravdu. Předeším ale na tuto vadu nebyl kupující upozorněn, kterážto vada neodpovídá běžnému opotřebení. Dělá spíše ze zboží zboží neupotřebitelné.
Třetí citace se týkala pasty. Pravda, pasta má význam v jednotkách °C. Hlavně jsem se ale nikdy nesetkal s tím, že by čerstvý nános pasty nechladil natolik, aby se musel PC vypínat. To určitě ne.
Je to dilema... buď si to dát do pořádku svépomocí a hlavně DOBŘE + rychle (a zároveň dělat za ty blbce JEJICH placenou práci), anebo postupovat podle zákona a nechat ty, co to pos*ali, napravit svou chybu S TÍM, že to může trvat měsíc a práce může být odfláknuta.
Nothing but a ThinkPad...
- swarm
- Moderátor
- Příspěvky: 8856
- Registrován: 09 úno 2007 14:22
- Bydliště: zpět v ČR
- Kontaktovat uživatele:
Jako postup si musíš rozmyslet podle toho, jaká je vlastně situace. Buď je ti jedno, kdy to bude hotové, nechceš se tím zabývat a prodejce máš někdy po cestě - pak je lepší jim to tam hodit a na rovinu jim říct - přehřívá se to při plné zátěži, myslim, že by to chtělo přepastovat a vyčistit. Pokud je to aspoň trochu solidní prodejce, tak bez ohledu na povinnosti plynoucí ze zákonů, to bez keců udělá.
Pokud máš pocit, že tam sedí idioti a že by to mohli dokurvit a zároveň máš hodinu času jenom na tohle, tak si to můžeš udělat sám. Bude to asi jistější, ale kvůli chlazení budeš muset kromě palmrestu a klávesnice sundat i ten poslední plastový díl horní části základny. Pro plný přístup k chladiči pak nezbývá než odmontovat také reproduktory (nemusíš odpojovat kabely, jen sundat jištění). Záleží pak hodně na zručnosti.
Pokud máš pocit, že tam sedí idioti a že by to mohli dokurvit a zároveň máš hodinu času jenom na tohle, tak si to můžeš udělat sám. Bude to asi jistější, ale kvůli chlazení budeš muset kromě palmrestu a klávesnice sundat i ten poslední plastový díl horní části základny. Pro plný přístup k chladiči pak nezbývá než odmontovat také reproduktory (nemusíš odpojovat kabely, jen sundat jištění). Záleží pak hodně na zručnosti.
swarm - blog: http://notebookblog.cz
Apple MacBook Air 13 M1 (16/512GB) + HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe) + DELL Precision 3660 (i7-13700K, 32GB, RTX 3080) + HP DL380 Gen10 (2xXeon 6126, 192GB RAM, 2x NVIDIA Tesla P4)
Apple MacBook Air 13 M1 (16/512GB) + HP EliteBook 840 G5 (i5-8350, 32GB RAM, 512GB NVMe) + DELL Precision 3660 (i7-13700K, 32GB, RTX 3080) + HP DL380 Gen10 (2xXeon 6126, 192GB RAM, 2x NVIDIA Tesla P4)
T400 - vyřešeno
Rozmyslel jsem tak, že si to spravím sám. A volba to byla moudrá. Přesně vím, co a jak jsem tam dělal + měl jsem to hotovo během jednoho večera; a bez příp. keců prodejce. Výsledek: problém vyřešen.
Demontáž pro mě nebyla problémem, protože jsem rozebral za svůj život snad všechny Tčka. Keyboard bezel je stejný, jak u T61 - velmi jemný kus plastu. Po odinstalování chladicí jednotky na mě čekalo překvapení (nebo vlastně ani ne) - pasta tam byla původní od výroby, samozřejmě konzistenčně totožná, jak ztvrdlý cement. Ještě k tomu nedotažené šrouby a lehce odstávající heatsink. Bodejť to nechladilo.
Po napastování a řádné montáži jsem provedl pět testů v závěsu za sebou, nejvyšší teplota byla 72°C, větrák chladil max. na poloviční otáčky a chrlil horký vzduch. Komponenty se úžasně chladí, v klidu mám 40°C u CPU. Výsledek testu byl senzační - trojnásobný oproti původnímu výsledku.
Mno... a teď by se slušelo zanadávat si na ten jejich repas. Jestli toto byl repas, jak já jsem čínský bůh srandy. Jenom je zamyšleníhodné, že pravděpodobně veškeré jejich T400 na prodejně jsou ve stejném stavu, takže teda potěš koště... chudáci ostatní (obyč./konzumní) zákazníci...
Demontáž pro mě nebyla problémem, protože jsem rozebral za svůj život snad všechny Tčka. Keyboard bezel je stejný, jak u T61 - velmi jemný kus plastu. Po odinstalování chladicí jednotky na mě čekalo překvapení (nebo vlastně ani ne) - pasta tam byla původní od výroby, samozřejmě konzistenčně totožná, jak ztvrdlý cement. Ještě k tomu nedotažené šrouby a lehce odstávající heatsink. Bodejť to nechladilo.
Po napastování a řádné montáži jsem provedl pět testů v závěsu za sebou, nejvyšší teplota byla 72°C, větrák chladil max. na poloviční otáčky a chrlil horký vzduch. Komponenty se úžasně chladí, v klidu mám 40°C u CPU. Výsledek testu byl senzační - trojnásobný oproti původnímu výsledku.
Mno... a teď by se slušelo zanadávat si na ten jejich repas. Jestli toto byl repas, jak já jsem čínský bůh srandy. Jenom je zamyšleníhodné, že pravděpodobně veškeré jejich T400 na prodejně jsou ve stejném stavu, takže teda potěš koště... chudáci ostatní (obyč./konzumní) zákazníci...
Nothing but a ThinkPad...
Bohužel běžný postup ... do repasu bych asi nešel ani v nejvyšší nouzi, raději nová nižší třída NTB ... nebál bych se přitom těchto vad, ty si člověk dá dokupy sám, ale spíše kdy co na tom NTB odejde, nebo co je tam skrytého jakžtakž, aby to jen prodali a každým dnem se může rozpadnout ...
TP T61 7664-18G, 2x2GB RAM 800MHz, Intel SSD 330 180GB, Advanced Mini-Dock
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x8GB DDR3 1600MHz, 128GB mSATA Crucial M4 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x4GB DDR3 1600MHz, 256GB mSATA Crucial M500 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x8GB DDR3 1600MHz, 128GB mSATA Crucial M4 SSD
TP X230 2320-2QG (IPS, UB dock), 2x4GB DDR3 1600MHz, 256GB mSATA Crucial M500 SSD
Pokud ti takhle rychle vylítne teplota, znamená to, že se šptaně přenáší teplo od procesoru k chladiči. Samotný chladič má určitou tepelnou kapacitu a chvíli trvá, než se od procesoru ohřeje. Skoková změna teploty ukazuje, že se procesor velice rychle ohřeje, narozdíl od chladiče. Tím pádem ani větrák na nejvyšší otáčky to nemůže uchladit, neboť je chladič "vlažný". Doporučoval bych obě styčné plochy (zvláště na chladiči) důkladně vyčistit, aby na ní nebyl hrbolek, zkontrolovat dosedání na procesor, napastovat a znovu složit zpět
Lenovo ThinkPad T420s, Core i5, 16GB RAM, Samsung SSD EVO 840 500GB, Lenovo X200, IBM X31-dead
Zpět na „notebooky Lenovo (dříve IBM)“
Kdo je online
Uživatelé prohlížející si toto fórum: Žádní registrovaní uživatelé a 10 hostů